Cheer up, slow down, chill out! - Reisverslag uit Launceston, Australië van Chef en Ilse - WaarBenJij.nu Cheer up, slow down, chill out! - Reisverslag uit Launceston, Australië van Chef en Ilse - WaarBenJij.nu

Cheer up, slow down, chill out!

Blijf op de hoogte en volg Chef en Ilse

11 Februari 2014 | Australië, Launceston

Hello!

Cheer up, slow down, chill out. Dat lees je als je Byron Bay binnenrijdt. Eindelijk hebben wij deze Australische chillmodus ondekt. Waar we in het begin nog ontzettend aan het stressen waren en bij elk bruin bordje (bruine borden langs de weg geven bezienswaardigheden of toeristische routes aan) een ruk aan het stuur wilden geven om die kant op te scheuren, 'hoeft' dat nu niet meer ;) Eindelijk wat rust. Nouja rust, Jeffrey ontwikkelt al aardige Bart Janssen trekjes en knoopt met iedereen allerlei praatjes aan. Wat ook super leuk is; zo hebben we producenten van films gesproken, militairen, truckdrivers, een canadese man die ter nauwernood een attack van een beer heeft overleefd, een ex prof rodeorijder, een documantairemaker, bandenverwisselaar in de mijnen, een heleboel grey nomads (mensen die na hun pensioen hun huis verkopen en Australie rond reizen) en een heleboel andere reizigers. We merken dat Australie geen Walhalla is, ook hier moeten mensen keihard werken om een paar centen te verdienen. Toch zijn de mensen hier een stuk relaxter en lijken ze veel meer stil te staan om te genieten van het leven. We begrijpen de uitspraak "No worries!!!" nu ook veel beter.

Maar goed terug naar een update. De laatste keer sloten we af met ons verblijf in Hervey Bay. Vanuit daar hebben we 4WD Tour op Fraser Island gedaan, het grooste zandeiland van de wereld. Een leuke groep mensen, een ietwat gestoorde gids, een 4WD vrachtwagen en een prachtig eiland zorgden voor twee superleuke dagen. Onze vrouwelijke gids Kate was tevens de vrachtwagenchauffeur. Bij de eerste afdaling zette ze het nummer 'Bounce ft. Kelis" in. Dat bouncen hebben we gemerkt!! Met een rotvaart scheurde Crazy Katey omlaag door de zandwegen. We snappen direct waarom iedereen verplicht zijn gordel om moest doen (we hebben er allebei rode striemen aan overgehouden). Jeffrey vroeg nog even of ze wel eens een truck ge'wreckt' had. "Sure, everybody does!".

Na Hervey Bay zijn we via Rainbow Beach, Mapleton/Maleny en het bergdorp Nimbin naar Beerwah gereden. In het dorp Nimbin hebben we wat hippiesfeer geproeft en voelden we ons weer een beetje thuis met de vele joints die er gerookt werden en stuff en cookies die ons overal werden aangeboden (In australie is alle soorten drugs waaronder hasj/wiet hartstikke verboden alleen in dit hippie dorp gebruikt iedereen het gewoon. Dit trekt uiteraard heel wat toeristen aan, Amsterdam in het klein). In Beerwah zit de Australia Zoo waar Jeffrey EINDELIJK zijn krokodillen heeft gezien ;)

Na al die stranden, natuur, regenwouden en heel veel zand op fraser island waren we wel toe aan wat stad. Dus was het tijd voor een bezoekje aan Brisbane. Een stad waarvan we meedere malen hadden gehoord dat er niets te doen was, maar goed wel de dichtsbijzijnde stad. We parkeerden onze auto in een garage onder de South Bank en toen we boven kwamen waren we zeer aangenaam verrast! De South Bank is prachtig; een mooi (groot!) aangelegd park met veel bbq's, bankjes, terrasjes en een heerlijke lagoon. Na een stadswandeling en boottocht hebben we de middag in de lagoon gelegen. Met uitzicht op de kantoorgebouwen aan de andere kant van de rivier lachten we al die werkende kantoormensen een beetje uit ;).

Byron Bay... Een van de ultieme relax plaatsjes waar veel backpackers en surfers komen. Uiteraard wilden wij ook surfen dus hebben wij een surfles geboekt. Maar 's ochtends kijken we naar buiten; Neeeeeee: regen. Maarja wij Nederlanders zijn gewend aan regen dus toch maar gegaan. Misschien dat ons surfklasje daarom voor meer dan de helft uit Nederlanders en belgen bestond?! Al op de eerste golf konden we beide een stukje staan! WOOHOOOOOO!!! Zo super leuk om te doen. Dat het zo goed ging was zeer verassend met name voor Ilse aangezien (zoals sommige weten) ze niet erg goed is met skies, planken, boarden en of andersoortige objecten waar je op moet staan en voortbewegen. Maar toen ineens uit het niets, (niet eens in het water) --> BAM surfplank vol in d'r gezicht, gevolg; sterretjes, bloed, en een aantal dagen Angelina Jolie lippen ( it is in the name ;-) )

Op onze weg naar Sydney hebben we voor onze fotoserie 'fastfoodfotomoments' ons tweede merk restaurant aangedaan; de KFC. Dit hebben we geweten, laten we zeggen dat het de boel goed schoon spoelt (dit zijn niet eens onze eigen woorden maar van Australische vrienden die deze ervaring deelden). In Sydney zijn we naar Blacktown gereden, waar Jeffrey is geboren. Australie werd toen ineens heel wat meer dan alleen een mooi reisland. Het was erg leuk en bijzonder om het ziekenhuis te zien maar ook het huis waar de Janssens hebben gewoond. Bewoner Maori Sam vond het volgens ons allemaal maar een beetje raar dat we kwamen kijken, hij zei meteen dat er een tijd terug ook al twee waren (Mark en Dinja dus hihi). Met een beetje verward en verschrikt gezicht vroeg hij hoeveel kinderen er eigenlijk waren? En of hij de komende tijd dus nog meer bezoekers kon verwachten.

Bij het beste hotel in the world (The Haarsma family) alias Gerry en Jos aangekomen in Kenthurst, was het er een gezellige boel; de kinderen en kleinkinderen en Peter en Ellen waren er voor een Aussie BBQ. Heeeerlijk! Niet alleen de bbq maar ook een gewoon bed en badkamer waren heerlijk na die weken in ons bussie op campings. Voor Australia Day hadden we wilde plannen maar zijn we uiteindelijk beland in een exibition village (een woonwijk van voorbeeldwoningen van bouwbedrijven). Wat een villa's hier! Wat betreft de huizen zouden we hier zeker willen wonen. s'Avonds weer een bbq bij Bruce en Nicole. Met een goed stuk beef en een Tooheys en een wijntje kon Australia Day niet meer stuk. De rest van de week mochten we bij Gerry en Jos verblijven en drinken we voor het slapen een 'roadie'; lekkere Bundaburg rum :) :) We moeten echt afkicken nu. In die week bekijken we uiteraard Sydney. Wat een verassende stad. Met al die mooie stranden, gebouwen, groene parken en de natuurlijke haven is het zoveel meer dan een grijs grauwe stad vol met wolkenkrabbers. We zijn uiteindelijk langer gebleven dan eerst gepland en tussendoor nog bij Jeannette langs geweest. Top week dus. Thanks Haarsma family for heaps of fun.

Vanuit Sydney knallen we snel naar de volgende stad Canberra. Tja Canberra een geplande stad. We zijn er nog niet uit of we dit nu mooi vinden of niet. Chef als planoloog kan natuurlijk niet zeggen dat zo'n geplande stad niks is....Alles is perfect op elkaar afgestemd maar ergens is het toch een beetje saai ofzo. Oh nee zoals Chef zegt: er is niks organisch.

Via de Snowy Mountains rijden we naar Melbourne. We overnachten op de mooiste campingground die we tot nu toe hebben gehad. Gelegen aan de Thredbo River, met uitzicht op de bergtoppen en overal kangeroes. 's Avonds komt er onder onze tafel nog een wombatmoeder met jonkie op haar rug langs wandelen. Vooral Jeffrey schrikt zich helemaal rot, veel meer dan de wombats zelf. Tijdens onze ochtendwandeling de volgende dag schrikt Ilse zich rot als ze ineens oog in oog staat met een 2 meter grote kangeroe!! Op maar enkele meters afstand! Tja ilse is al klein maar dan voel je je helemaal klein.

Wij vermaken ons hier dus nog prima. De tijd gaat veel te snel. Op dit moment zitten we in Tazzie. Maar de details hiervan bewaren we nog even tot de volgende keer ;-)

Cheers! Chef en Ilse

• 11 Februari 2014 - 17:04

Franka Jolij :

Hahahahaha diklip, moet je ook niet zulke gekke dingen doen. Maar toch hou ik van je. Goed verhaal weer! Op naar de volgende! Have fun in tazzieee.. xxxxx je sis

• 12 Februari 2014 - 00:03

Niels:

Nice!!! Klinkt goed luitjes....... !! Enjoy

• 12 Februari 2014 - 00:03

Niels:

Nice!!! Klinkt goed luitjes....... !! Enjoy

• 12 Februari 2014 - 15:06

Els:

Nou nou er is een schrijver geboren. Wat een prachtig reisverslag. Ik kan niet wachten tot de volgende. Nou ja we zijn ook niet zo relaxt hier in Nederland. Genieten luitjes.

• 12 Februari 2014 - 16:13

Amadea:

Inderdaad, wat een prachtig reisverslag. Geweldig!
    Ik denk dat het een schrijfster is, die geboren is. Kun je altijd nog een boek gaan schrijven, Ilse!
    Veel plezier..

• 23 Februari 2014 - 16:04

Marga Jolij:

Fijn dat het zo goed met jullie gaat op deze mooie reis ,dat is leuk om te lezen. Ook leuk denk ik om het elke keer weer op te schrijven.....dan beleef je het weer een beetje opnieuw.....Geniet nog ,schrijf het op en pas goed op elkaar.....x x tante Marga, en een x van oma.

• 24 Februari 2014 - 15:52

Megchi:

"Meer, meer....." denk ik, als het verhaal uit is. Tja wat een gezellige schrijftrant hebben jullie (wie schrijft er eigenlijk, Ilse of Jeffrey?). Niemand hoeft zich af te vragen of jullie genieten. Dat is overduidelijk. Maak zo lang mogelijk en zo veel mogelijk plezier en bewaar al die mooie herinneringen in jullie hoofd. En dan worden het voor ons gezellige verjaardagen en familiedag in de toekomst wanneer we aan jullie lippen hangen bij het aanhoren van al die avonturen!!

Veel plezier nog!

• 28 Februari 2014 - 18:49

Sander Nanda En De Kids :

hai chef en ilse, wat leuk om jullie reis verslagen te lezen, Geweldig!! Geniet nog van alle moois! LIefs

• 12 Maart 2014 - 21:08

Luc:

Zo te lezen hebben jullie het prima naar je zin. Nog veel plezier in Australie en Thailand (wanneer gaan jullie daar naartoe?)